Mieti suunnistuskisoja, joissa metsässä osa porukasta on ilman karttaa ja kompanssia ja joillakin kartta ja rastien paikat vaihtuvat tasaisin väliajoin. Kartta on roadmäpit ja tulevaisuudesta ja nykyisyydestä saatava tieto. Kompanssi antaa suunnan eli se on strategia, se ei välttämättä vie perille, mutta antaa jonkin muuttumattoman suunnan, johon tukeutua. Hyvä suunnistaja katsoo karttaa juostessaan, ei lue sitä kohdalta jossa jo on, vaan sieltä minne on menossa, ennakoi tulevaa. hän luo mieleensä kuvan, mitä seuraavan mutkan tai mäen jälkeen on odotettavissa. ja varmistaa luomaansa kuvaa havainnoilla ympäristöstään.
jotta tämä onnistuisi, hänen on osattava lukea karttaa ja tiedettävä millä kohtaa sijaitsee kartalla. helpossa maastossa kiintopisteen voi laittaa kauas, vaikeakulkuisessa maastossa pitää edetä pienin askelin.
suunnistajana et voi myöskään juosta suoraan maaliin, vaan kaikki rastit on kierrettävä.
mitä jos eksyt? voit tietysti lähteä seuraamaan jotakuta toista mutta hän saattaa olla yhtä pihalla kuin sinäkin, tai menossa eri rastille.
yritystoiminta on suunnistukseen verrattuna siinä mielessä hassua toimintaa, että voit itse asettaa rastien paikat ja piirtää kartan ja kalibroida kompanssin. maali on kuitenkin kaikille sama: kannattava liiketoiminta.